Mini kompendium wiedzy o orzechach

Udostępnij:

Orzechy to produkty, które budzą wiele kontrowersji. Z jednej strony mówi się, że są zdrowe i dostarczają wartościowych dla organizmu tłuszczów, z drugiej, że są tuczące i wysokokaloryczne. Prawda leży pośrodku. Sprawdź, co warto wiedzieć o orzechach i jak je jeść.

  1. Właściwości orzechów
  2. Orzechy a odchudzanie
  3. Jakie orzechy jeść?

Orzechy arachidowe, migdały, nerkowce, makadamia, włoskie, pistacje - wybór jest ogromny. Wszystkie zawierają dobroczynne dla organizmu właściwości, jednak w nadmiarze mogą nieco spowolnić proces redukowania tkanki tłuszczowej.

Właściwości orzechów

Cechą charakterystyczną orzechów jest wysoka wartość odżywcza. Niezależnie od tego, na jakie orzechy padnie wybór, można w nich znaleźć kwasy tłuszczowe jednonienasycone i wielonienasycone, kwas foliowy, tiaminę, witaminy E i K, przeciwutleniacze, białka, rozpuszczalny i nierozpuszczalny błonnik oraz związki fenolowe. Składników odżywczych zawartych w orzechach jest znacznie więcej, a wszystkie przyczyniają się do utrzymania zdrowia i właściwej masy ciała. Problem pojawia się, jeśli orzechy spożywane są w nadmiarze, jednak dodawanie ich w niewielkich ilościach do owsianki czy sałatki przyczynia się do redukowania tkanki tłuszczowej.

Orzechy a odchudzanie

Odchudzanie opiera się w dużej mierze na zachowaniu ujemnego bilansu kalorycznego. Pomimo, że orzechy są kaloryczne, ich dodanie do codziennego jadłospisu nie wpłynie negatywnie na zachowanie właściwego dla redukowania tkanki tłuszczowej bilansu. Co więcej, orzechy mogą przyspieszyć metabolizm i dostarczyć do organizmu niezbędnych dla jego prawidłowego funkcjonowania składników odżywczych. Dodatkowo, z powodu swojej kaloryczności, orzechy zapewniają uczucie sytości na dłużej, dlatego redukują chęć na podjadanie między posiłkami. Orzechy mogą też zastąpić niezdrowe przekąski, jak chipsy czy słone paluszki. Wysypane na elegancki półmisek lub do miseczki, mogą stanowić alternatywę dla innych przekąsek podczas przyjęcia lub spotkania z przyjaciółmi.

Jakie orzechy jeść?

Najzdrowsze i najwartościowsze dla organizmu są świeże orzechy. Rzadko jednak mamy okazję samodzielnego zbioru, np. orzechów włoskich i wydłubywania ich ze skorupki, a zdecydowanie częściej kupujemy orzechy paczkowane, np. orzechy dostępne w sklepie Naturalnie Zdrowe. Warto zwrócić jednak uwagę na jakość orzechów - niektóre tłuszcze w nich zawarte szybko się utleniają, dlatego te orzechy powinny być kupowane w naturalnej otoczce. Dobrze jest więc kupować orzechy włoskie w skorupce, a migdały w ich naturalnej, brązowej skórce. Zdecydowanie należy zwrócić uwagę na formę podania orzechów - najzdrowsze są te naturalne, nieprzetworzone. Popularne orzeszki ziemne prażone i solone są więc znacznie bardziej kaloryczne niż te same orzechy, ale bez dodatku soli i zjedzone przed prażeniem. Zdrowa osoba nie musi się jednak obawiać - odrobina soli dodana do porcji orzechów z pewnością nie zaszkodzi.

Pomimo swoich licznych właściwości prozdrowotnych, orzechy nie są zalecane dla wszystkich. Powinny ich unikać osoby, które wykazują nietolerancję na zawarte w nich składniki lub na ich spożycie reagują alergicznie. Z powodu silnych reakcji uczuleniowych, orzechy ze swojej diety eliminują często kobiety karmiące piersią lub będące w ciąży. Warto podkreślić, że wykluczenie orzechów z diety nie jest konieczne, jeśli nie występują żadne niepokojące reakcje. Orzechów nie powinny się też obawiać osoby na diecie redukcyjnej, a wręcz przeciwnie - ich włączenie do diety pomaga w redukcji masy ciała.

Artykuł sponsorowany

0 Komentarze

Socialmedia

Warte uwagi

Tradycje Wielkanocne

Niebawem Wielkanoc – w polskiej tradycji, jak zresztą w całym chrześcijańskim świecie, święto bardzo ważne. Czy w dzisiejszym pośpiechu życia codziennego pamiętamy jeszcze jak te...