Jak ustalać godziny posiłków, będąc na diecie?

Udostępnij:

Jak ustalać godziny posiłków, będąc na diecie?

Szybka pobudka, kubek gorącej kawy w biegu, a następnie szaleństwo spotkań i obsługiwanych klientów w pracy. Okazuje się, że pora śniadania dawno minęła, a na obiad nie zdążyłeś przygotować ciepłego posiłku. Jesz więc to co możesz – na szybko, bez namysłu, bez liczenia wartości odżywczych. Czasem jest to banan, czasem kanapka, innym razem fast food na rogu. Wracasz do domu po ośmiu, a czasem i po dwunastu godzinach. Zmęczenie i głód dopadają cię na tyle mocno, że zaczynasz poszukiwać czegoś w lodówce. Skubniesz kabanosa, zjesz kolejną kanapkę, zrobisz sobie kolejny kubek kawy. Po chwili nadal czujesz głód, więc kolacja jest pokaźna, bogata w węglowodany i kalorie, o których zapominałeś przez cały dzień. Taki tryb życia prowadzisz od lat, a waga pokazuje coraz to większą liczbę. Znasz to uczucie? Myślę, że tak, skoro według badań CBOS, prawie 70% Polaków jada na śniadanie zwykłą kanapkę, najczęściej dopiero po przyjściu do pracy.  Cóż, nie dziwmy się zatem, że ułożenie diety online opiera się również wprowadzeniu pewnej regularności posiłków.

Śniadanie

Polacy dzielą śniadania na dwie grupy: szybkie, zabierane do pracy i weekendowe – jedzone na spokojnie, w odpowiedniej porze i z zachowanym balansem kalorycznym. Jest to oczywiście rozwiązanie mało optymalne i dla własnego zdrowia (i dla uzyskiwanych efektów), dobrze jest wprowadzić jedną, znaną zasadę. Mówi ona, iż pierwszy posiłek powinniśmy zjeść do 2-3h po przebudzeniu. Jest to niezwykle istotne z kilku względów. Po pierwsze – posiłek to źródło energii, która nas pobudza do działania, reguluje glikemię. Po drugie – to dzięki niemu łatwiej jest ci zachować dietę i kontrolę nad atakami głodu. Dlatego też, tak często powtarza się o konieczności jedzenia regularnie.

Obiad

Optymalny obiad powinien rozpocząć się po maksymalnie 3-4 godzinach od drugiego śniadania. W planowaniu posiłku pamiętaj, aby zachować balans mikro i makroelementów – tu z pewnością pomogą ci przepisy dietetyczne, książki edukacyjne czy inspiracja zaciągnięta z profesjonalnych blogów. Pamiętaj, aby obiad zjeść wolno, bez zbędnego pośpiechu i łakomstwa. Ośrodek głodu i sytości daje pierwsze informacje po 30 minutach, dlatego rozłóż swój posiłek na możliwie jak najdłuższy czas. Ponadto, wolne przeżuwanie i mniejsze kęsy wpływają pozytywnie na ewentualne problemy układu pokarmowego.

Kolacja

Najbardziej kontrowersyjny temat, często uzasadniany mylnym powiedzeniem „Śniadanie zostaw dla siebie, obiadem podziel się z przyjacielem, a kolację pozostaw wrogowi”. Kolacja powinna stanowić około 20-30% dziennego zapotrzebowania na kalorie, a jej spożywanie powinno odbyć się najpóźniej na 1.5-2 godziny przed snem. Należy zatem między książki włożyć mit, o konieczności jedzenia najpóźniej o godzinie 17 lub 18. Pamiętaj zatem o prostej zasadzie – obiad jest obiadem, a kolacja kolacją. Nie łącz jednego z drugim i nie zastępuj ich nawzajem.

 

Artykuł sponsorowany

Socialmedia

Warte uwagi

Przepisy na różne ciasta z kremem

Gdy mamy ochotę na coś słodkiego wybieramy ulubione propozycje, dzięki którym zaspokoimy swój głód. Ciasta są świetnym deserem zarówno na co dzień, jak i na większe spotkania czy...