Owoce i warzywa podstawą najnowszej wersji Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej

Udostępnij:

Nowa wersja projektu znanego jako "Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej" została opublikowana w roku 2016 przez Instytut Żywnośc i Żywienia. Czym różni sie najnowsza wersja od wersji poprzednich?

W porównaniu do poprzednich wersji, najnowsza odsłona Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizyczynej" umieszcza warzywa i owoce już nie na nieco wyższych szczeblach, lecz jako samą podstawę zdrowego żywienia. Decydującą rolę jeżeli chodzi o motywy tej zmiany odegrały wyniki licznych badań naukowych, zarówno w zakresie korzyści dla organizmu płynących z codziennego spożywania warzyw i owoców, jak i wpływu na organizm diety wegańskiej.

Według najnowszych zaleceń należy spożywać codziennie co najmniej 400 gram warzyw i owoców, najlepiej świeżych. Ważną rolę odgrywa jednak odpowiedni dobór produktów. Badania wskazują również, że najlepiej jest podzielić dzienną podaż warzyw i owoców na 7 porcji spożywanych o różnych godzinach.

Jeżeli chodzi o korzyści z regularnego spożywania odpowiednich dawek warzyw oraz owoców, to przede wszystkim naukowcy dostrzegli wyraźny związek pomiędzy wysoką ich podażą w diecie a zmniejszoną umieralnością. Badania dowodzą również, że osoby regularnie spożywające warzywa i owoce znacznie rzadziej zapadają na depresje.

Z kolei polskie badania spod znaku Instytutu Żywności i Żywienia wskazują między innymi na to, że coraz większe spożycie warzyw oraz owoców prawdopodobieństwo znacząco przyczyniło się do aż trzykrotnego zmniejszenia liczy zachorowań na nowotwory żołądka  w przeciągu ostatnich 50 lat.

Należy zaznaczyć, że warzywa wykazują silniejsze pozytywne działanie na nasz organizm, niż owoce. Warto przy tym dodać, że obserwowane także pozytywne efekty spożywania owoców suszonych a także soków. Z drugiej strony, spożywanie warzyw wysoko przetworzonych jest stanowczo odradzane, zwłaszcza jako element codziennej diety.

owoce

Naukowcy zalecają, aby proporcje warzyw w stosunku do owoców w naszej codziennej diecie wynosiły mniej więcej 3:1. 

Z czego jednak dokładnie wynika pozytywny wpływ regularnego spożywania warzy i owoców na nasz organizm? Produkty te stanowią naprawdę bogate źródło witamin oraz mikroelementów, w tym między innymi beta-karotenu, witaminy C, witaminy E, selenu czy też błonnika. Niektóre z tych związków wykazują silne właściwości antyoksydacyjne, chroniąc komórk przd szkodliwym dzialaniem wolnych rodników. Inne z kolei, jak na przykład błonnik, wykazują regulatywny wpływ na czynność układu pokarmowego a także stężenia cholesterolu oraz glukozy we krwi.

Jednocześnie jednak należy zaznaczyć, że zwłaszcza owoce bardzo często stanowią bogate źrodło cukrów prostych, czyli substancji, których spożycie powinno być ograniczone.

W jaki sposób najlepiej jest komponować nasz codzienny jadłospis warzyw oraz owoców? Oprócz wspominanej już regule zachowania odpowiednich proporcji, najprostszą metodą jest dobieranie warzyw i owoców według kolorów. Brzmi dziwnie? Tylko na pozór. Kolor w dużej mierze świadczy bowiem o właściwościach odżwyczych. Tak więc na przykład owoce i warzywa pomarańczowe stanowią bogate źrodło takich substancji, jak  m.in. karotenoidy, w tym beta karoten, czy beta-kryptoksantyna oraz hesperydyna. Warzywa i owoce o barwie czerwonej to z kolei resweratrol, likopen oraz antocyjany, czyli organiczne związki chemiczne cechujące się bardzo silnymi właściwościami przeciwutleniającymi.

Warto więc zadbać, aby nasza codzienna porcja warzyw i owoców zawierała całą paletę barw: biel, czerwień, fiolet, pomarańcz oraz zieleń.

Oczywiście, najlepszym rozwiązaniem jest kupowanie warzyw i owoców pochodzących z upraw ekologicznych. W przeciwnym wypadku powinniśmy zawsze pamiętać o bardzo dokładnym myciu produktów przed ich spożyciem. 

 

Socialmedia

Warte uwagi

Jak ugotować bigos?

Nie ma chyba Polaka, który nie lubiłby kiszonej kapusty. Najlepiej oczywiście zrobić z niej bigos. Nie potrzebujemy wielu składników. Wystarczy młoda lub kiszona kapusta, dużo mięsa i...