Owoce i warzywa podstawą najnowszej wersji Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej

Udostępnij:

Nowa wersja projektu znanego jako "Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej" została opublikowana w roku 2016 przez Instytut Żywnośc i Żywienia. Czym różni sie najnowsza wersja od wersji poprzednich?

W porównaniu do poprzednich wersji, najnowsza odsłona Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizyczynej" umieszcza warzywa i owoce już nie na nieco wyższych szczeblach, lecz jako samą podstawę zdrowego żywienia. Decydującą rolę jeżeli chodzi o motywy tej zmiany odegrały wyniki licznych badań naukowych, zarówno w zakresie korzyści dla organizmu płynących z codziennego spożywania warzyw i owoców, jak i wpływu na organizm diety wegańskiej.

Według najnowszych zaleceń należy spożywać codziennie co najmniej 400 gram warzyw i owoców, najlepiej świeżych. Ważną rolę odgrywa jednak odpowiedni dobór produktów. Badania wskazują również, że najlepiej jest podzielić dzienną podaż warzyw i owoców na 7 porcji spożywanych o różnych godzinach.

Jeżeli chodzi o korzyści z regularnego spożywania odpowiednich dawek warzyw oraz owoców, to przede wszystkim naukowcy dostrzegli wyraźny związek pomiędzy wysoką ich podażą w diecie a zmniejszoną umieralnością. Badania dowodzą również, że osoby regularnie spożywające warzywa i owoce znacznie rzadziej zapadają na depresje.

Z kolei polskie badania spod znaku Instytutu Żywności i Żywienia wskazują między innymi na to, że coraz większe spożycie warzyw oraz owoców prawdopodobieństwo znacząco przyczyniło się do aż trzykrotnego zmniejszenia liczy zachorowań na nowotwory żołądka  w przeciągu ostatnich 50 lat.

Należy zaznaczyć, że warzywa wykazują silniejsze pozytywne działanie na nasz organizm, niż owoce. Warto przy tym dodać, że obserwowane także pozytywne efekty spożywania owoców suszonych a także soków. Z drugiej strony, spożywanie warzyw wysoko przetworzonych jest stanowczo odradzane, zwłaszcza jako element codziennej diety.

owoce

Naukowcy zalecają, aby proporcje warzyw w stosunku do owoców w naszej codziennej diecie wynosiły mniej więcej 3:1. 

Z czego jednak dokładnie wynika pozytywny wpływ regularnego spożywania warzy i owoców na nasz organizm? Produkty te stanowią naprawdę bogate źródło witamin oraz mikroelementów, w tym między innymi beta-karotenu, witaminy C, witaminy E, selenu czy też błonnika. Niektóre z tych związków wykazują silne właściwości antyoksydacyjne, chroniąc komórk przd szkodliwym dzialaniem wolnych rodników. Inne z kolei, jak na przykład błonnik, wykazują regulatywny wpływ na czynność układu pokarmowego a także stężenia cholesterolu oraz glukozy we krwi.

Jednocześnie jednak należy zaznaczyć, że zwłaszcza owoce bardzo często stanowią bogate źrodło cukrów prostych, czyli substancji, których spożycie powinno być ograniczone.

W jaki sposób najlepiej jest komponować nasz codzienny jadłospis warzyw oraz owoców? Oprócz wspominanej już regule zachowania odpowiednich proporcji, najprostszą metodą jest dobieranie warzyw i owoców według kolorów. Brzmi dziwnie? Tylko na pozór. Kolor w dużej mierze świadczy bowiem o właściwościach odżwyczych. Tak więc na przykład owoce i warzywa pomarańczowe stanowią bogate źrodło takich substancji, jak  m.in. karotenoidy, w tym beta karoten, czy beta-kryptoksantyna oraz hesperydyna. Warzywa i owoce o barwie czerwonej to z kolei resweratrol, likopen oraz antocyjany, czyli organiczne związki chemiczne cechujące się bardzo silnymi właściwościami przeciwutleniającymi.

Warto więc zadbać, aby nasza codzienna porcja warzyw i owoców zawierała całą paletę barw: biel, czerwień, fiolet, pomarańcz oraz zieleń.

Oczywiście, najlepszym rozwiązaniem jest kupowanie warzyw i owoców pochodzących z upraw ekologicznych. W przeciwnym wypadku powinniśmy zawsze pamiętać o bardzo dokładnym myciu produktów przed ich spożyciem. 

 

Ambroży fusion

opis autora

Socialmedia

Warte uwagi

Zupy w klimacie orientu

Zupa to świetna propozycja obiadu w letnie dni. To lekki, a zarazem pożywny posiłek, który można szybko i łatwo przygotować. Tradycyjne dla polskiej kuchni zupy mogły się już...

Nagłówek html

Lorem ipsum dolor sit amet consectetuer adi ising elit sed diam nonummy nibh euismodti ncidunt utlaoreet dolore magna aliquam er autem vel eum iriure dolor ind .